Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2017

Ο ζωγράφος Ονορέ Ντωμιέ


Οι σκακιστές (1863-1867)

Ένας μεγάλος σχολιαστής της κοινωνικής και πολιτικής ζωής της Γαλλίας του 19ου αιώνα. Κάπως έτσι θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ο σημαντικός Γάλλος ρεαλιστής ζωγράφος, χαράκτης, σκιτσογράφος και γλύπτης Ονορέ Ντωμιέ (Honoré Daumier, 1808-1879).

Γεννημένος στη Μασσαλία, ο Ντωμιέ γρήγορα έδειξε τις καλλιτεχνικές του ευαισθησίες ξεκινώντας με ξυλογραφίες και εικονογραφήσεις σε διαφημιστικές αφίσες, για να περάσει στη λιθογραφία λίγο αργότερα, στο χιουμοριστικό σκίτσο το 1830 και στην καθαυτό ζωγραφική το 1848, τέχνη που τελικά τον κέρδισε ολοκληρωτικά.

Με το σκίτσο του ο Ντωμιέ εξασκούσε καυστική σάτιρα στα πολιτικά και κοινωνικά ήθη της εποχής του, φτάνοντας να γελοιοποιήσει τον βασιλιά Λουδοβίκο Φίλιππο τον Α' παρουσιάζοντάς τον ως Γαργαντούα, γεγονός που του στοίχισε έξι μήνες φυλάκιση.
Η ζωγραφική του είναι μια σύνθεση επηρεασμών πολλών σχολών, πάντα όμως μέσα στα πλαίσια του ρεαλισμού. Καλλιτέχνες και κινήματα που άσκησαν επιρροή στο ύφος του ήταν ο Ντελακρουά, ο Κορώ, ο Ρουσσώ, ο Μιλέ, ο Φραγκονάρ και οι ιμπρεσιονιστές.


Το βάρος (1853-1855)


Η εξέγερση (περ. 1860)

Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017

Ο θρίαμβος των νιάτων


Ζακ Μίζες

Στις 26 Μαρτίου 1949 έγινε στη Χάγη ένας αγώνας επίδειξης ανάμεσα στον 84χρονο Γερμανό γκρανμαίτρ Ζακ Μίζες και τον 87χρονο Ολλανδό μαιτρ Ντερκ Φαν Φόρεστ. Νικητής αναδείχθηκε ο πνευματώδης Μίζες, ο οποίος μετά από την παρτίδα σχολίασε: "Τα νιάτα θριάμβευσαν"!


Ντερκ Φαν Φόρεστ

Ας δούμε την ιστορική εκείνη παρτίδα:

Φαν Φόρεστ-Μίζες, Χάγη 1949
1. ε4 γ5 2. Ιζ3 Ιγ6 3. δ4 γxδ4 4. Ιxδ4 ε6 5. γ4 Ιζ6 6. Αη5 Βα5+ 7. Αδ2 Βε5 8. Ιxγ6 Βxε4+ 9. Αε2 βxγ6 10. 0-0 Αγ5 11. Αγ3 Βζ4 12. β4 Αε7 13. η3 Βγ7 14. Αδ3 γ5 15. β5 Αβ7 16. Βε2 θ5 17. Ιδ2 θ4 18. Ιε4 Ιθ5 19. Παδ1 ζ5 και τα Λευκά εγκατέλειψαν.

Ο Ζακ Μίζες (Jacques Mieses, 1865-1954) είχε μια μακρά και ενδιαφέρουσα διεθνή σκακιστική καριέρα, που ξεκίνησε το 1888, την εποχή του Στάινιτς, του Τσούκερτοτ και του Μπλάκμπερν, και τελείωσε το 1948, όταν μεσουρανούσαν αστέρια όπως ο Μποτβίνικ, ο Ρεσέβσκι και ο Σμύσλοβ. Μέσα σε αυτά τα 60 χρόνια παρέμεινε ένας αθεράπευτα ρομαντικός παίχτης, που ποτέ δεν αφομοίωσε τελείως τις στρατηγικές αρχές του Στάινιτς, αλλά προσπαθούσε πάντα να δημιουργεί φανταιζί παρτίδες, αποσκοπώντας στην επίθεση με κάθε μέσο εναντίον του αντίπαλου βασιλιά. Το στυλ αυτό τον εμπόδισε μεν από το να βρεθεί στην εντελώς πρώτη σειρά των παιχτών της εποχής του, αλλά του απέφερε πολλά βραβεία ωραιότητας για παρτίδες του, με τελευταίο αυτό που κέρδισε το 1945 στο Χάστινγκς, σε ηλικία 80 ετών.

Ο Μίζες δεν διέπρεψε μόνο ως παίχτης. Ήταν οργανωτής πολλών τουρνουά, έκανε ανταποκρίσεις από αγώνες, έγραφε σε σκακιστικές στήλες και επιπλέον έγραψε και αρκετά βιβλία. Άνθρωπος με το χάρισμα να γίνεται αμέσως δημοφιλής λόγω του ετοιμόλογου και πνευματώδους χαρακτήρα του, αναγκάστηκε το 1938 να πάει στην Αγγλία ως φυγάς από τη ναζιστική Γερμανία. Η υποδοχή που του επιφύλαξε ο σκακιστικός κόσμος της Αγγλίας ήταν η καλύτερη δυνατή και πέρασε εκεί τα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Περισσότερα για τους δύο πρωταγωνιστές και για την ιστορική εκείνη παρτίδα μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Edward Winter.

Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2017

Μόσχα 1925


Το 1925 διοργανώθηκε στη Μόσχα ένα από τα σημαντικότερα τουρνουά σκακιού που είχαν λάβει χώρα μέχρι τότε. Έλαβαν μέρος 11 ξένοι και 10 σοβιετικοί μαιτρ του παιχνιδιού. Ανάμεσά τους ο Κουβανός παγκόσμιος πρωταθλητής Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα, ο Γερμανός πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής Εμμάνουελ Λάσκερ, ο πρωταθλητής των ΗΠΑ Φρανκ Μάρσαλ, το αστέρι του σοβιετικού σκακιού Έφιμ Μπογκολιούμποβ, ο νεαρός Μεξικανός Κάρλος Τόρρε, ο πρωτοπόρος για τις θεωρίες του Τσεχοσλοβάκος Ρίχαρντ Ρέτι, ο Πολωνός πανίσχυρος σκακιστής του παρελθόντος Ακίμπα Ρουμπινστάιν και πολλοί άλλοι.

Στο παρακάτω βίντεο βλέπουμε μια σειρά από εικόνες και αυθεντικά κινηματοτογραφικά στιγμιότυπα από τους αγώνες, και παράλληλα σκηνές από την ταινία ρωσοκουβανικής παραγωγής "Καπαμπλάνκα" που γυρίστηκε το 1986.

Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017

Λορέντζος Μαβίλης


Ο Λορέντζος Μαβίλης (1860-1912), εκτός από σημαντικός ποιητής, ήταν και πολύ γνωστός συνθέτης σκακιστικών προβλημάτων. Πολλά προβλήματά του δημοσιεύθηκαν κατά καιρούς σε σκακιστικά έντυπα. Παράλληλα έπαιζε και σκάκι με αρκετή επιτυχία κατά τη δεκαετία του 1880 στη Γερμανία όπου σπούδαζε.

Ένα πολύ γνωστό σκακιστικό του πρόβλημα:
Akademisches Monatsheft für Schach, Nr. 37, März 1893
 
Τα Λευκά κάνουν ματ σε 3 κινήσεις.

Μια ολοκληρωμένη και πολύ κατατοπιστική παρουσίαση της ζωής, του ποιητικού και του σακιστικού έργου του Λορέντζου Μαβίλη υπάρχει στο ιστολόγιο του Εμμανουήλ Μανωλά.

Δευτέρα 28 Αυγούστου 2017

Πινδάρεια 2017 - σκακιστικοί αγώνες


Ο Σκακιστικός Όμιλος Θηβών, με την συνεργασία του οικείου Δήμου και του Αρχαιολογικού Μουσείου της Θήβας, οργανώνει το προσεχές Σάββατο (2 Σεπ 2017) ένα νεανικό Τουρνουά με 6μελείς ομάδες και παράλληλα μια επίδειξι σιμουλτανέ με την Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Σταυρούλα Τσολακίδου.
Περισσότερες πληροφορίες στο ιστολόγιο του Νέου Παλαμήδη.

Σάββατο 26 Αυγούστου 2017

Ευγένιος Αντωνιάδης - ο σκακιστής αστρονόμος



Στις 20 Σεπτεμβρίου του 1909 η ατμόσφαιρα πάνω από το Παρίσι ήταν πεντακάθαρη, ιδανική για αστρονομικές παρατηρήσεις. Εκείνη η νύχτα έμελλε να σημαδέψει για πάντα την αντίληψη της επιστήμης για τη φύση του πλανήτη Άρη, βγάζοντάς την από μια πλάνη που βαστούσε δεκαετίες. Έχοντας στη διάθεσή του το γιγάντιο τηλεσκόπιο της εποχής, το Grand Lunette του Αστεροσκοπίου της Meudon κοντά στο Παρίσι, ο διάσημος Έλληνας αστρονόμος Ευγένιος Αντωνιάδης καταρρίπτει τη θεωρία των Τζιοβάνι Σκιαπαρέλλι και Πέρσιβαλ Λόουελ για τη δήθεν ύπαρξη καναλιών στον Άρη, που μέχρι τότε θεωρούνταν κατασκευάσματα ευφυούς εξωγήινης ζωής.


Το Αστεροσκοπείο της Meudon

Ο Αντωνιάδης μετά από τις παρατηρήσεις του έγραψε: «Η πρώτη ματιά που έριξα στον πλανήτη ήταν μια αποκάλυψη. Ο πλανήτης φαινόταν καλυμμένος από μια απέραντη και απίστευτη ποσότητα λεπτομέρειας, φυσικής και λογικής, ανώμαλης και διάστικτης, από την οποία η γεωμετρία έλαμπε δια της απουσίας της». Με άλλα λόγια είπε ότι το πολυδαίδαλο πλέγμα των ίσιων γραμμών, που είχε στοιχειώσει το μυαλό των επιστημόνων και ονόμαζαν «κανάλια» δεν ήταν τίποτα άλλο από ψευδαίσθηση, από οπτική απάτη.

Ο Σκιαπαρέλλι δεν το δέχτηκε. Το ίδιο κι ο Λόουελ. Κι έπρεπε να φτάσουμε στη δεκαετία του ’60 για να επικρατήσει πλήρως η άποψη αυτή, που γκρέμιζε οριστικά και αμετάκλητα έναν όμορφο μύθο.

Δυο χρόνια νωρίτερα, το 1907, γινόταν στο Παρίσι ένα μικρό διεθνές σκακιστικό τουρνουά. Στην πρώτη θέση του τουρνουά αυτού ισοβαθμούν με 6 βαθμούς σε 7 αγώνες ο μεγάλος Έλληνας αστρονόμος και ο κορυφαίος τότε στο παγκόσμιο σκακιστικό στερέωμα Αμερικανός πρωταθλητής Φρανκ Μάρσαλ! Με ένα βαθμό διαφορά ακολουθεί ο Ταρτακόβερ. Ο Αντωνιάδης νικάει και τους δύο. Η παρτίδα του με τον Μάρσαλ έχει διασωθεί:

Φρανκ Μάρσαλ-Ευγένιος Αντωνιάδης, Παρίσι 1907
1.δ4 δ5 2.γ4 ε6 3.Ιγ3 Ιζ6 4.Αη5 Αε7 5.ε3 Ιε4 6.Αxε7 Βxε7
7.γxδ5 Ιxγ3 8.βxγ3 εxδ5 9.Αδ3 Ιδ7 10.Ιζ3 O-O 11.O-O Πε8 12.γ4
δxγ4 13.Αxγ4 Ιβ6 14.Βγ2 Αζ5 15.Βxζ5 Ιxγ4 16.Πζγ1 Ιδ6 17.Βγ5 γ6
18.Παβ1 Ιε4 19.Βγ2 Παδ8 20.Ιε5 Ιδ6 21.Βα4 Ιβ5 22.Πxγ6 Ιxδ4
23.εxδ4 βxγ6 24.θ3 Πδ6 25.Ιxγ6 Βε4 26.Πγ1 Πη6 27.η4 θ5 28.Βγ2 Βζ3 29.Ββ3 Βζ4 30.Βγ3 θxη4 31.Ιε5 ηxθ3+ 32.Ρθ1 Βη5 0-1

Μπορείτε να δείτε την παρτίδα εδώ.

Μετά από την παρτίδα ο Αντωνιάδης δηλώνει:
«Μέχρι τώρα είχα λίγες ευκαιρίες να αντιμετωπίσω παίχτες πρώτης σειράς, έχω όμως μελετήσει πολύ. Αρχικά με το εξαιρετικό ΑΒΓ του σκακιού (ABC des Echécs) του Preti, κι έπειτα ακολουθώντας πιστά τις σοφές συμβουλές του δόκτορα Τάρας, τον οποίο θεωρώ έναν από τους καλύτερους σχολιαστές της εποχής μας, και του οποίου είμαι ένθερμος μαθητής».

Ο Ευγένιος Αντωνιάδης γεννήθηκε το 1870 στην Κωνσταντινούπολη και εκδήλωσε από πολύ νωρίς την κλίση του για την αστρονομία. Από την εφηβική του κιόλας ηλικία παρατηρούσε με ένα μικρό τηλεσκόπιο τους ουρανούς, έφτιαχνε σχέδια με τα όσα έβλεπε, και τα έστελνε στην Γαλλική Αστρονομική Εταιρεία. Τα σχέδιά του ήταν τόσο καλοφτιαγμένα που γρήγορα προσέλκυσαν το ενδιαφέρον του διάσημου αστρονόμου της εποχής Καμίλ Φλαμαριόν, ο οποίος τον κάλεσε στο Παρίσι το 1893 και, απ’ ό,τι φαίνεται, γρήγορα τον έκανε βοηθό του. Το ενδιαφέρον του Αντωνιάδη, όπως και του δασκάλου του, εστιαζόταν κυρίως στον πλανήτη Άρη.

 
Ο χάρτης Αντωνιάδη και Φλαμμαριόν του Άρη (1896)

Είμαστε στην εποχή που η θεωρία Σκιαπαρέλλι-Λόουελ για την ύπαρξη καναλιών στον Άρη κυριαρχεί παγκοσμίως. Ο Αντωνιάδης τη συμμερίζεται και αυτός και συνεχίζει να την υποστηρίζει μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα. Όμως από το 1902 περίπου η άποψή του έχει αρχίζει να αλλάζει και δεν διστάζει να την ανακοινώσει, ερχόμενος πλέον σε αντίθεση με τη μεγάλη πλειοψηφία των συναδέλφων του. Ώσπου φτάσαμε στη μεγάλη ανακάλυψη του 1909.
Ο Αντωνιάδης συνέχισε να ασχολείται με την αστρονομία για πολλά χρόνια ακόμα. Το 1930 εκδίδεται το βιβλίο του La Planète Mars. Φεύγει από τη ζωή το 1944. Προς τιμήν του έχει δοθεί το όνομά του σε έναν κρατήρα του Άρη και έναν της Σελήνης.

 
Ο κρατήρας της Σελήνης που έχει το όνομά του

Στο παρακάτω διάγραμμα βλέπουμε την τελική φάση μιας παρτίδας του Αντωνιάδη που παίχτηκε το 1900 στο Παρίσι. Ο Αντωνιάδης παίζει με τα Μαύρα εναντίον ενός ερασιτέχνη:


Η παρτίδα συνεχίστηκε 32…Πxε5 33 Αxε8 Πxε1+ 34 Ρθ2 Αε4 και τα Λευκά εγκατέλειψαν.

Το 1909 κυκλοφορεί η φήμη ότι ο Αντωνιάδης έχει συναντήσει στην Αθήνα τους καλύτερους Έλληνες παίχτες της εποχής. Όμως ο Π. Γάσπαρης, ανάμεσα σε άλλους, το αρνείται. Αυτή είναι άλλη μια πληροφορία, δημοσιευμένη μάλιστα στο έγκυρο σκακιστικό περιοδικό La Stratégie, η οποία επιβεβαιώνει ότι ο Γάσπαρης είναι ο κορυφαίος ίσως σκακιστής στην Ελλάδα.

Πηγές:
Wikipedia, λίγα βιογραφικά
Οι σελίδες του Edward Winter, με παρτίδες, φωτογραφίες και πληροφορίες για τη σκακιστική του δραστηριότητα.
Άρθρο του William Sheehan σχετικό με την ιστορία της παρατήρησης του πλανήτη Άρη.
The life and times of E.M. Antoniadi, 1870-1944. Part I: an astronomer in the making
The life and times of E.M. Antoniadi, 1870-1944. Part II: The Meudon years
Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα

Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2017

Άσκηση αρ. 4

Carlsen-Karjakin, Νέα Υόρκη 2016
 
Το παραπάνω διάγραμμα είναι από το ματς ανάμεσα στον Νορβηγό Μάγκνους Κάρλσεν και τον Ρώσο Σεργκέι Καριάκιν, που έγινε στη Νέα Υόρκη τον περασμένο Νοέμβριο για το παγκόσμιο πρωτάθλημα. Ο πρωταθλητής Κάρλσεν δυσκολεύτηκε πολύ, όμως κέρδισε τον πανίσχυρο αντίπαλό του και διατήρησε τον τίτλο. Αυτή ήταν η παρτίδα που έκρινε το ματς.
Ο Κάρλσεν παίζει με τα Λευκά και πραγματοποιεί ματ σε 2 κινήσεις.

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016

Αρχίζει την Παρασκευή το ματς για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα


Καριάκιν-Κάρλσεν από παλαιότερη συνάντηση

Αρχίζει την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου στη Νέα Υόρκη το ματς για το παγκόσμιο πρωτάθλημα ανάμεσα στον κάτοχο του τίτλου Μάγκνους Κάρλσεν από τη Νορβηγία και τον διεκδικητή Σεργκέι Καριάκιν από τη Ρωσία. Πρόκειται για αναμέτρηση 12 παρτίδων ανάμεσα στους δύο ισχυρότερους παίχτες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον κόσμο.
Επίσημο σάιτ του αγώνα: http://nyc2016.fide.com

Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2016

Μαν Ρέϋ - Μια μεγάλη μορφή της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας


Μαν Ρέϋ 1946

Ο Αμερικανός Μαν Ρέϋ (Man Ray, 1890-1976) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα, με πολλές καινοτομίες στα διάφορα μέσα καλλιτεχνικής έκφρασης της εποχής του.

Ξεκίνησε την καριέρα του ως ζωγράφος και, επηρεασμένος από τα καλλιτεχνικό κίνημα του ντανταϊσμού, συγκρότησε το 1915 μαζί με τον Μαρσέλ Ντυσάν την ντανταϊστική ομάδα της Νέας Υόρκης. Οι δυο καλλιτέχνες πειραματίστηκαν έντονα με ένα είδος εικαστικής έκφρασης που επρόκειτο να παίξει σημαντικό ρόλο στα καλλιτεχνικά δρώμενα της εποχής: τα λεγόμενα ready-mades, δηλαδή αντικείμενα που χαρακτηρίζονταν ως έργα τέχνης, ενώ ο σκοπός τους αρχικά ήταν απλά εμπορικός.


Κολάζ με ready-mades

Το 1921 τον βρίσκουμε στο Παρίσι, όπου συνδέθηκε με τους σουρεαλιστές. Τότε μεταπηδάει στη φωτογραφία, δημιουργώντας ένα νέο είδος φωτογραφικής τεχνικής: σε πολλές φωτογραφίες, αντί να τις τραβήξει με φωτογραφική μηχανή, τοποθετούσε πάνω στο φωτογραφικό χαρτί τα αντικείμενά του, τα εξέθετε στο φως και μετά τα εμφάνιζε. Αυτή την τεχνική την ονόμασε ο ίδιος ρεϋγραφία (raygraph).

Γι' αυτόν η φωτογραφία ήταν μια πνευματική διαδικασία, κάποιες φορές ένα παιχνίδι ή ένας γρίφος, κι όχι μόνο για τους άλλους αλλά και για τον ίδιο του τον εαυτό. Οι φωτογραφίες του είναι καθαρές, με φιγούρες και φόρμες που έχουν τέλεια περιγράμματα, σα να έχουν κοπεί με ένα κοφτερό μαχαίρι.

Όπως γίνεται φανερό από τις φωτογραφίες που δημοσιεύουμε, ο καλλιτέχνης ήταν και μεγάλος φίλος του σκακιού. Πάρα πολλά έργα του έχουν σαν θέμα το σκάκι, ενώ υπάρχουν και πολλά στιγμιότυπα που τον δείχνουν να παίζει.


Ο Μαρσέλ Ντυσάν παίζει με τον Μαν Ρέϋ (1924)


Μαρσέλ Ντυσάν και Μαν Ρέϋ


Φωτογραφία του Αλιέχιν

Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2016

Άσκηση αρ. 3

Loye-Beamish, Τσέλτενχαμ 1913
 
Τα Μαύρα έχουν καθυστερήσει στην ανάπτυξη, κι αυτό θα τους κοστίσει. Τα Λευκά παίζουν και κάνουν ματ σε 2 κινήσεις.

Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

Αντρέ Ντανικάν Φιλιντόρ: ο πρώτος παίχτης με σύστημα


Δεν πρέπει να υπάρχει σκακιστής που να μην έχει ακούσει για τη συνεισφορά του Φιλιντόρ στο σκάκι. Στην πραγματικότητα, από τη στιγμή που εμφανίστηκε ο μεγάλος αυτός Γάλλος σκακιστής, το σκάκι έπαψε πια να είναι το ίδιο.

Μέχρι την εποχή του Φιλιντόρ ο τρόπος παιχνιδιού των μεγάλων σκακιστών ήταν να κάνουν άμεση επίθεση ανοίγοντας γρήγορα γραμμές στα κομμάτια τους, συχνά με θυσίες υλικού και ιδίως πιονιών. Στα τελευταία σπάνια έδιναν μεγάλη σημασία. Σ' αυτές τις περιπτώσεις ο παίχτης που έκανε την επίθεση ή κέρδιζε με λαμπρό και εντυπωσιακό τρόπο ή η επίθεσή του δεν ήταν καλά υπολογισμένη και αποτύγχανε (μια και η τεχνική τότε ήταν μάλλον σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με σήμερα). Ένας μεγάλος παίχτης όμως και γνωστός μουσικοσυνθέτης από τη Γαλλία επρόκειτο να ανατρέψει τα πάντα.

Ο Φρανσουά-Αντρέ Ντανικάν Φιλιντόρ (François-André Danican Philidor, 1726-1795) ήταν ακριβώς αυτός: συνθέτης και κορυφαίος σκακιστής. Το 1732, σε ηλικία 6 ετών, γράφτηκε στη βασιλική χορωδία του Λουδοβίκου του ΙΕ' και έκανε την πρώτη του απόπειρα σύνθεσης το 1737. Από το 1750 ως το 1770 περίπου ο Φιλιντόρ ήταν ένας από τους κορυφαίους συνθέτες όπερας στη Γαλλία, ώσπου ένιωσε πως άλλοι τον ξεπερνούσαν κι αποφάσισε να ασχοληθεί αποκλειστικά με την άλλη μεγάλη του αγάπη: το σκάκι. Κι ήταν ο καλύτερος παίχτης του κόσμου!


Προτομή του Φιλιντόρ έξω από την Όπερα του Παρισιού.


Η μπροσούρα της κωμικής του όπερας με τίτλο Tom Jones

Ο Φιλιντόρ άρχισε να μαθαίνει σκάκι κατά το 1740 στο περίφημο Café de la Régence του Παρισιού με πρώτο και σημαντικότερο δάσκαλο τον πρωταθλητή της Γαλλίας Κερμύρ ντε Λεγκάλ (1702-1792). Μέσα σε τρία χρόνια είχε φτάσει τον δάσκαλό του κι αργότερα τον ξεπέρασε. Το 1747 πήγε στο Λονδίνο όπου συνάντησε σε ματς τον ελληνικής πιθανότατα καταγωγής Σύριο Φίλιπ Στάμα, τον οποίο κατατρόπωσε με 8,5-1,5.


Το Café de la Régence κατά τον 19ο αιώνα

Το 1749 ήταν η μεγάλη στιγμή στην καριέρα του Φιλιντόρ, όταν εξέδωσε το μνημειώδες έργο του Analyse du jeu des Échecs (Ανάλυση του παιχνιδιού του σκακιού), το οποίο γνώρισε περίπου 70 επανεκδόσεις και έμελλε να είναι το σημαντικότερο σκακιστικό βιβλίο, όχι μόνο του 18ου αιώνα αλλά και για πολύ μετά, απαραίτητο εγχειρίδιο για τους σκακιστές που φιλοδοξούσαν να βελτιωθούν θεωρητικά.

Στο βιβλίο αυτό ο Φιλιντόρ μελέτησε διάφορα ανοίγματα παρτίδας και κατέληξε σε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα. Το σημαντικότερο από αυτά ήταν ότι δεν έπρεπε πια να θυσιάζουμε τα πιόνια μας στα καλά καθούμενα, αλλά να επιδιώκουμε να δημιουργούμε ένα ισχυρό κέντρο με αλυσίδες πιονιών που θα παρείχαν αρκετή προστασία στα κομμάτια μας (μια και θα ήταν δύσκολο να τις διασπάσει κανείς) ώστε να μπορούν τα κομμάτια μας να οργανωθούν για την επίθεση. Λέγεται ότι είπε "τα πιόνια είναι η ψυχή της παρτίδας", πράγμα που εφάρμοσε στις δικές του παρτίδες, όπου βλέπουμε έναν παίχτη σκάλες ανώτερο από όλους σχεδόν τους αντιπάλους του.

Στο ίδιο βιβλίο ο Φιλιντόρ ασχολήθηκε επίσης με τα φινάλε Πύργος και Αξιωματικός έναντι Πύργου και Πύργος και πιόνι έναντι Πύργου. Η άμυνα των Μαύρων μετά από 1. ε4 ε5 2. Ιζ3 δ6 φέρει το όνομά του. Άμυνα Φιλιντόρ.
Ας δούμε και μια από τις τελευταίες παρτίδες του:

Smith-Philidor, Λονδίνο 1790
1.ε4 ε5 2.Αγ4 Ιζ6 3.δ3 γ6 4.Αη5 θ6 5.Αxζ6 Βxζ6 6.Ιγ3 β5 7.Αβ3
α5 8.α3 Αγ5 9.Ιζ3 δ6 10.Βδ2 Αε6 11.Αxε6 ζxε6 12.O-O η5 13.θ3
Ιδ7 14.Ιθ2 θ5 15.η3 Ρε7 16.Ρη2 δ5 17.ζ3 Ιζ8 18.Ιε2 Ιη6 19.γ3
Παη8 20.δ4 Αβ6 21.δxε5 Βxε5 22.Ιδ4 Ρδ7 23.Παε1 θ4 24.Βζ2 Αγ7
25.Ιε2 θxη3 26.Βxη3 Βxη3+ 27.Ιxη3 Ιζ4+ 28.Ρθ1 Πxθ3 29.Πη1
Πxθ2+ 30.Ρxθ2 Πθ8+ 31.Ιθ5 Πxθ5+ 32.Ρη3 Ιθ3+ 33.Ρη4 Πθ4# 0-1

Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2016

Άσκηση αρ. 2

Blackburne-Steinitz, Λονδίνο 1883
 
Ο Άγγλος Γιόζεφ Χένρυ Μπλάκμπερν, που παίζει με τα Λευκά, βρίσκει εδώ τον τρόπο να κάνει ματ σε 3 κινήσεις τον τότε παγκόσμιο πρωταθλητή Βίλχελμ Στάινιτς. Πιο εφευρετική είναι η δεύτερη κίνηση των Λευκών!

Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2016

Άσκηση αρ. 1

Alekhine-Freeman, Νέα Υόρκη 1924
 
Τα Λευκά βρήκαν έναν ωραίο τρόπο να σπάσουν τις άμυνες των Μαύρων και να πετύχουν ματ σε 3 κινήσεις.

Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016

Το κινέζικο σκάκι


Κινέζικο σκάκι με δυτική μορφή για τα κομμάτια

Παρουσιάσουμε το μάλλον άγνωστο στο ελληνικό κοινό κινέζικο σκάκι, που τίποτα δεν έχει να ζηλέψει από το γνωστό μας σκάκι, ας το πούμε διεθνές.
Πρόκειται για μια βελτιωμένη μορφή σειράς άρθρων που είχα παρουσιάσει το 1998 στην εφημερίδα Ριζοσπάστης.

Εισαγωγικά στοιχεία
Το κινέζικο σκάκι -Σιάνγκτσι στα κινέζικα- θεωρείται από πολλούς το πιο διαδεδομένο παιχνίδι στον κόσμο, με περισσότερους από 200 εκατομμύρια παίχτες. Είναι πάντως σίγουρα το δημοφιλέστερο παιχνίδι στις χώρες που κατοικούν Κινέζοι (Κίνα, Ταϊβάν, Σιγκαπούρη, Ινδονησία, κ.α.), ενώ τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να εμφανίζεται και να οργανώνεται σε χώρες της Δύσης, όπως οι ΗΠΑ, Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία, καθώς και Ιαπωνία. Υπάρχει Παγκόσμια Ομοσπονδία του Σιάνγκτσι που εδρεύει στην Κίνα, Ασιατική Ομοσπονδία στη Σιγκαπούρη και διάφοροι εθνικοί οργανισμοί στις δυτικές χώρες που προαναφέραμε. Οργανώνονται επίσης παγκόσμια και ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, καθώς και αγώνες με αλληλογραφία.

Λίγα ιστορικά στοιχεία
Οι πρώτες αναφορές στο σιάνγκτσι μάς έρχονται από τον 8ο αιώνα. Γύρω στον 12ο ή 13ο αιώνα η σκακιέρα και οι κινήσεις των κομματιών πήραν τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Όπως θα γίνει φανερό όταν περιγράψουμε το παιχνίδι, το σιάνγκτσι και το σκάκι έχουν έναν κοινό πρόγονο, πιθανότατα το ινδικό παιχνίδι τσατουράγκα. Σ' αυτό ελάχιστοι διαφωνούν. Αν και υπάρχει μόνο ένα κομμάτι στο σιάνγκτσι που κινείται ακριβώς όπως το αντίστοιχό του στο σκάκι (το άρμα, που κινείται όπως ο πύργος), σχεδόν για όλα τα κομμάτια υπάρχει ένα παρόμοιο στο σκάκι, τόσο ως προς την τοποθέτηση, όσο και ως προς την κίνηση.

Η φιλολογία του κινέζικου σκακιού είναι απέραντη. Τα πρώτα βιβλία έρχονται από τη δυναστεία Μινγκ, περίπου τέσσερις αιώνες πριν από την εποχή μας, και καταλήγουν σε μια βιβλιογραφία που συναγωνίζεται εκείνη του σκακιού.
Τα βιβλία στα κινέζικα είναι εξαιρετικά φτηνά και, αντίθετα με αυτό που θα περίμενε κανείς, οι κινήσεις και τα διαγράμματα δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να διαβαστούν! Υπάρχουν βέβαια και βιβλία στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, κτλ. Οι σκακιέρες είναι κι αυτές πάρα πολύ φτηνές και, το κυριότερο, μπορεί κανείς να τις κατασκευάσει άνετα και μόνος του!



Η σκακιέρα και τα κομμάτια
Στο πρώτο διάγραμμα φαίνεται η σκακιέρα με την αρχική θέση. Όπως βλέπουμε, δεν έχει άσπρα και μαύρα τετράγωνα και ένας πιθανός λόγος είναι ότι στο Σιάνγκτσι δεν υπάρχει κομμάτι με μακριά διαγώνια κίνηση, όπως είναι ο Αξιωματικός και η Βασίλισσα στο σκάκι (αυτά που για τις ανάγκες της παρουσίασης σε δυτικούς αναγνώστες φαίνονται σαν Βασίλισσες και Αξιωματικοί, στην πραγματικότητα έχουν τελείως διαφορετικές κινήσεις). Ένας άλλος λόγος που δεν υπάρχει διχρωμία είναι ότι το παιχνίδι δεν παίζεται μέσα στα τετράγωνα, αλλά στις διασταυρώσεις, πράγμα που, βέβαια, δεν αλλάζει τη "γεωμετρία" του παιχνιδιού. Συνολικά υπάρχουν 90 (9Χ10) διασταυρώσεις, που σημαίνει ότι ο χώρος του παιχνιδιού είναι κατά 30% περίπου μεγαλύτερος από ό,τι στο σκάκι.

Η σκακιέρα χωρίζεται στα δύο από ένα "ποτάμι", μάλλον για λόγους ιστορικούς, μια και το ποτάμι έπαιζε πάντα ιδιαίτερο ρόλο στην κινεζική ιστορία και εξυπηρετούσε πολεμικούς σκοπούς. Υπάρχουν επίσης δύο "παλάτια",ένα σε κάθε πλευρά, που περικλείονται από διαγώνιες γραμμές. Εκεί μέσα είναι για πάντα κλεισμένοι οι Βασιλιάδες και η ακολουθία τους.

Οι αντίπαλες παρατάξεις ονομάζονται Κόκκινα και Μαύρα. Τα Κόκκινα ξεκινούν από το κάτω μέρος του διαγράμματος και παίζουν πάντα πρώτα. Κάθε παίχτης έχει 16 κομμάτια, τα οποία (κατά τη διεθνή πρακτική) θα συμβολίσουμε άλλα με το αυθεντικό αρχικό τους γράμμα και άλλα με το αρχικό του πλησιέστερου αντίστοιχού τους στο σκάκι. Έχει λοιπόν ο κάθε παίχτης: έναν Στρατηγό(Ρ) ή Βασιλιά, δύο Φύλακες (Φ), δύο Ελέφαντες (Ε), δύο Άλογα (Ι), δύο Άρματα (Π), δύο Κανόνια (Κ) και πέντε Στρατιώτες (Σ ή καθόλου σύμβολο). Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι ο συμβολισμός στα ελληνικά είναι τελείως αδόκιμος, επιχειρείται -αν δεν κάνω λάθος- πρώτη φορά, οπότε ζητούμε την κατανόηση κάποιου που γνωρίζει καλύτερα το παιχνίδι.

Κανονικά τα κινέζικα κομμάτια είναι δίσκοι που φέρουν ένα ιδεόγραμμα στη μία τους πλευρά, κόκκινο ή μαύρο, το οποίο συμβολίζει το όνομα του κομματιού. Να πώς φαίνεται στην πραγματικότητα η σκακιέρα:



Το να αποτυπώσει ένας δυτικός παίχτης στο νου του την εικόνα του ιδεογράμματος δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο (αν και στην αρχή φαίνεται πολύ παράξενο, ομολογουμένως). Παρ' όλα αυτά δύο Βασίλισσες, Αξιωματικοί στη θέση των Ελεφάντων και δυο σημαδεμένοι Πύργοι αντί για κανόνια, θα έλυναν αρχικά το πρόβλημα του πώς να χρησιμοποιήσει κανείς σκακιστικά κομμάτια.
Ας δούμε λοιπόν πάλι το διάγραμμα. Ο Στρατηγός είναι στο κέντρο, δεξιά κι αριστερά του οι Φύλακες, ακολουθούν οι Ελέφαντες, τα Άλογα και τα Άρματα. Στην τρίτη γραμμή κάθε παράταξης είναι τα δύο Κανόνια και στην τέταρτη οι Στρατιώτες.

Οι κινήσεις των κομματιών
Ο Στρατηγός (Ρ) κινείται ένα σημείο οριζόντια ή κάθετα (ποτέ διαγώνια!) και δεν μπορεί να βγει από το παλάτι. Έχει λοιπόν στη διάθεσή του μόνο 9 σημεία. Οι αντίπαλοι Στρατηγοί απαγορεύεται να βρεθούν αντιμέτωποι στην ίδια κάθετο, χωρίς δηλαδή να υπάρχει ανάμεσά τους κάποιο άλλο κομμάτι (οποιουδήποτε χρώματος). Αυτό μπορεί να δημιουργήσει περίεργες καταστάσεις ματ, αφού ένας Στρατηγός μπορεί μόνος του να αποκόψει τον αντίπαλο Στρατηγό!
Ο Φύλακας (Φ) κινείται μόνο κατά ένα σημείο διαγώνια και επίσης δεν μπορεί να βγει από το παλάτι. Είναι, επομένως, ένα καθαρά αμυντικό κομμάτι. Και οι δύο Φύλακες μαζί διαθέτουν πέντε μόνο σημεία.
Ο Ελέφαντας (Ε) είναι ακόμα ένα αμυντικό κομμάτι. Κινείται κατά δύο σημεία διαγώνια προς όλες τις κατευθύνσεις, αλλά μόνο αν το ενδιάμεσο σημείο είναι κενό, και μόνο στο δικό τους μισό της σκακιέρας. Δεν επιτρέπεται να περάσουν το ποτάμι και άρα περιορίζονται σε επτά μόνο διασταυρώσεις.
Το Άλογο (Ι) κινείται όπως ο Ίππος στο σκάκι, με τη θεμελιώδη διαφορά ότι το άλμα του θεωρείται ότι πραγματοποιείται σε δύο βήματα. Το πρώτο βήμα γίνεται ορθογώνια (οριζόντια ή κάθετα) και το δεύτερο διαγώνια προς την ίδια κατεύθυνση. Αυτό σημαίνει ότι για να μπορέσει να κινηθεί πρέπει το αμέσως επόμενο σημείο (σε ορθογώνια βάση) να είναι κενό, αλλιώς μπλοκάρεται! Παράδειγμα:


Το Άλογο δεν μπορεί να μετακινηθεί ούτε στο f4 ούτε να πάρει τον Πύργο στο h4, αφού η κίνηση πρέπει να γίνει προς την ίδια κατεύθυνση. Θα έπρεπε να περάσει πρώτα από το g3, το οποίο όμως είναι κατειλημμένο! Αντιθέτως, μπορεί κανονικά να πάει στα υπόλοιπα τετράγωνα.

Το Άρμα (Π) κινείται ακριβώς όπως ο Πύργος.
Το Κανόνι (Κ) κινείται κι αυτό όπως ο Πύργος, αλλά για να πάρει ένα κομμάτι πρέπει να περάσει υποχρεωτικά πάνω από κομμάτι οποιουδήποτε χρώματος και να πάρει το πρώτο αντίπαλο κομμάτι που θα συναντήσει στην ίδια γραμμή. Το Κανόνι δίνει σαχ με τον τρόπο που κινείται. Μπορεί δηλαδή κάποιος να δέχεται σαχ από Κανόνι και να το αντιμετωπίσει αποσύροντας το κομμάτι του που μεσολαβεί ανάμεσα στο Κανόνι που του δίνει σαχ και τον Στρατηγό του!

Στο παραπάνω διάγραμμα το Κανόνι δίνει σαχ στον μαύρο Στρατηγό. Τα Μαύρα εδώ μπορούν είτε να μετακινήσουν τον Στρατηγό τους στο e9 είτε να μετακινήσουν οπουδήποτε το Άλογό τους!

Ο Στρατιώτης (Σ ή -) τέλος, κινείται κατά ένα σημείο προς τα εμπρός και παίρνει κατά τον ίδιο τρόπο (όχι, δηλαδή, διαγώνια). Όταν περάσει το ποτάμι γίνεται ένα είδος προαγωγής και αποκτάει το δικαίωμα να κινείται όχι μόνο κάθετα, αλλά και οριζόντια, κατά ένα πάντα σημείο. Φτάνοντας στην τελευταία γραμμή μπορεί πλέον να κινηθεί μόνο οριζόντια. Δεν υπάρχει προαγωγή με την έννοια που υπάρχει στο σκάκι.

Ο σκοπός του παιχνιδιού
Σκοπός του παιχνιδιού είναι το ματ. Αλλά υπάρχουν δύο θεμελιώδεις διαφορές από το σκάκι:
1) Το πατ δεν είναι ισοπαλία, αλλά κερδίζει αυτός που κάνει πατ τον αντίπαλο.
2) Το διαρκές σαχ απαγορεύεται.

Σημείωση: Μια και στη χώρα μας δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία στην απόδοση των κινήσεων του Σιάνγκτσι, στην κατασκευή των διαγραμμάτων, αλλά και στην ερμηνεία των κανονισμών του παιχνιδιού, ζητούμε την κατανόηση όσων γνωρίζουν ήδη το παιχνίδι, και επίσης ζητούμε τις συμβουλές τους στον εντοπισμό λαθών που είναι πιθανό να υπάρχουν.

Βασικές εικόνες ματ
Θα παρουσιάσουμε παρακάτω μερικές από τις βασικές εικόνες ματ στο Σιάνγκτσι. Δεν θα δώσουμε θέσεις που μοιάζουν με αυτές του σκακιού, αλλά θα επιμείνουμε στις διαφορές ανάμεσα στα δύο παιχνίδια, που είναι πολλές και θεμελιώδεις.
Οι εικόνες που δίνουμε σαφώς καλύπτουν ένα μικρό μέρος των περιπτώσεων ματ. Ο αναγνώστης που ενδιαφέρεται για κάτι παραπάνω μπορεί να ανατρέξει στη βιβλιογραφία και στις ιστοσελίδες που θα αναφέρουμε στο επόμενο -και τελευταίο- μέρος.

Διάγραμμα 1

Ο λευκός Πύργος δίνει σαχ. Ο Στρατηγός δεν μπορεί να κινηθεί διαγώνια, ούτε όμως μπορεί να πάρει τον Πύργο, διότι θα έπρεπε να βγει από το παλάτι, πράγμα που απαγορεύεται. Επομένως ο Μαύρος είναι ματ.

Διάγραμμα 2

Εδώ έχουμε το ανάλογο μιας περίπτωσης ματ αποπνιγμού. Το Άλογο δεν παίρνεται, επειδή ο Φύλακας δεν μπορεί να βγει από το παλάτι.

Διάγραμμα 3

Ο Πύργος δίνει σαχ. Ο μαύρος Στρατηγός δεν μπορεί να βγει από το παλάτι, αλλά ούτε και να πάει στη διπλανή κάθετο (λόγω του κανόνα ότι οι δύο Στρατηγοί δεν μπορούν να βρίσκονται στην ίδια κάθετο χωρίς να υπάρχει κομμάτι ανάμεσα). Ο Μαύρος είναι, λοιπόν, ματ.

Διάγραμμα 4

Η θέση αυτή χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Το Κανόνι δίνει σαχ (ας θυμηθούμε ότι το Κανόνι, προκειμένου να κόψει αντίπαλο κομμάτι, πρέπει να μεσολαβεί άλλο κομμάτι!). Ο Μαύρος είναι ματ διότι κανένας Ελέφαντας δεν μπορεί να κόψει το ενδιάμεσο κομμάτι (δηλαδή το Άλογο), μια και τη θέση του Αλόγου απλά θα την έπαιρνε ο Ελέφαντας!

Διάγραμμα 5

Εδώ ο Μαύρος είναι ΠΑΤ, και λόγω του κανονισμού αυτός που είναι πατ χάνει.

Το φινάλε
Το φινάλε στο Σιάνγκτσι είναι το δυσκολότερο στάδιο μιας παρτίδας και υπάρχει μια τεράστια βιβλιογραφία, ίσως μεγαλύτερη από ό,τι στο σκάκι. Η κυριότερη δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει η έννοια της προαγωγής όπως στο δυτικό σκάκι, με αποτέλεσμα οι δυνάμεις να μειώνονται συνεχώς κατά τη διάρκεια μιας παρτίδας.
Κι όμως, ένα μικρής αξίας κομμάτι στο Σιάνγκτσι (όπως ο Ίππος) μπορεί να κερδίσει μόνο του, κάτι που δεν γίνεται στο σκάκι! Ο λόγος είναι οι παράγοντες που διαφοροποιούν αποφασιστικά τα δύο παιχνίδια: 1) Το πατ είναι νίκη κι όχι ισοπαλία, 2) Οι Στρατηγοί και οι Φύλακες είναι περιορισμένοι στον μικρό χώρο του παλατιού, και 3) Ένας Στρατηγός μπορεί να αποκόψει από μόνος του τον αντίπαλο Στρατηγό από μια ολόκληρη στήλη.
Θα δώσουμε ελάχιστα ενδεικτικά παραδείγματα:


Στο παραπάνω διάγραμμα ένα και μόνο πιόνι κερδίζει! Τα κόκκινα παίζουν 1. ε8+ Ρδ9 (ή Ρζ9) 2. Ρε1 πατ και 1-0!


Το Άρμα κερδίζει εύκολα τους δύο Ελέφαντες. 1. Ρε0 (απειλώντας Πχη9) Ρδ8 (το 1...Ρζ8 χάνει αμέσως με 2. Πχε8) 2. Πη8+ Ρδ7 3. Πε8 Εγ5 4. Πε2 και 5. Πδ2 ματ


Το Άλογο κερδίζει με τη βοήθεια του πατ! 1. Ιε6+ Ρδ7 (αν 1...Ρδ9 2. Ιγ7+ κερδίζοντας τον Φύλακα) 2. Ιη7 Φζ7 3. Ιζ5 Φε8 4. Ιδ6 Φζ9 (ή Φδ9) 5. Ιβ7 Φε8 6. Ιγ9+ Ρδ8 7. Ιχε8 Ρδ7 (ή Ρδ9) 8. Ιδ6 Ρδ8 9. Ιβ7+ Ρδ7 (ή Ρδ9) 10. Ρε1 πατ και 1-0!

Βιβλιογραφία και σελίδες Internet
1) David Hooper και Kenneth Whyld, The Oxford Companion to Chess, Oxford University Press 1992
2) D. B. Pritchard, The Encyclopedia of Chess Variants, Games & Puzzles Publications 1994
3) Meng Li Guo και Li Zhong Jian, The Endgame Technique, 1990
4) Tu Jing Ming, Victories All The Way, 1991
5) Asian Xiangqi Federation
6) World Xiangqi Federation
7) Άρθρο στην Wikipedia